I renessansen ble det benyttet et metode som kalles sogetto cavato - ``utskjært ting'' - som ligner på Guidos metode, hvorved man genererte en musikalsk frase ved å ta ut viktige stavelser fra en tekst og bruke solmisasjon for å finne fram til tonene. Seinere har komponister gjort noe tilsvarende når de, som J.S.Bach bygger, et tema fra sitt eget navn. I Bachs tilfelle ble temaet brukt i hans siste verk, Kunst der Fuge, i den siste, uferdige, fugen. (Han planla den som en kvadruppel-fuge bestående av fire temaer. I Bachs tilfelle blir hvert tema introdusert i sin egen fuge for deretter å forenes. For mystikere er det interessant å vite at han døde straks etter han hadde introdusert temaet som er nevnt ovenfor.) Temaet B-A-C-H er brukt av mange andre komponister seinere, bl.a. Beethoven, Schumann og Liszt. Schumann brukte denne typen akrostikk flere ganger i pianostykkene sine, f.eks. i Abegg Variasjoner.
Prinsippet i seg selv er neppe brukt til annet enn å leke med temaer i komposisjoner som baserer sin struktur på helt andre ting. Det de tjener som eksempel på er fundamentale kunstverk som ikke desto mindre løser problemer knyttet til de formalismer vi her snakker om.