Den innfallsvinkelen til komposisjon vi snakker om her er ikke helt ulik den vi har når vi arbeider med tradisjonell signalprosessering eller lydbehandling. Random generatorer, oscillatorer, filtre, envelopes osv. --- det meste er overførbart til strukturering av musikk på et ``høyere'' nivå. Alle vanlige algoritmer for lydsyntese og lydbearbeiding kan anvendes til å gi verdier til musikalske parametre i et komposisjonsarbeid. Ring-modulasjon, FM, ulineær kurveforming, kan brukes uten videre. I tillegg kan man bruke analyse-data fra ulike analyse-teknikker og la dataene styre musikalske forløp. Alt Øyvind Hammer har skrevet om dette i heftet ``Digital lydbehandling...'' er derfor morsomt stoff å kikke nærmere på. Litt justeringer må til: f.eks. må sampling-rate vanligvis reduseres til i størrelsesorden av det man vanligvis opererer med i lydarbeid. Utfordringene blir her, som med alle andre teknikker, å gjøre noe meningsfullt. La oss gjøre noen forsøk: