Den innfallsvinkelen til komposisjon vi snakker om her er ikke helt ulik den vi har
når vi arbeider med tradisjonell signalprosessering eller lydbehandling.
Random generatorer, oscillatorer, filtre, envelopes osv. --- det meste er
overførbart til strukturering av musikk på et ``høyere'' nivå. Alle
vanlige algoritmer for lydsyntese og lydbearbeiding kan anvendes til å gi
verdier til musikalske parametre i et komposisjonsarbeid. Ring-modulasjon, FM,
ulineær kurveforming, kan brukes uten videre. I tillegg kan man bruke
analyse-data fra ulike analyse-teknikker og la dataene styre musikalske forløp.
Alt Øyvind Hammer har skrevet om dette i heftet
``Digital lydbehandling...''
er derfor morsomt stoff å kikke nærmere på. Litt justeringer må
til: f.eks. må sampling-rate vanligvis reduseres til i størrelsesorden
av det man vanligvis opererer med i lydarbeid. Utfordringene blir her,
som med alle andre teknikker, å gjøre noe meningsfullt. La oss gjøre
noen forsøk: