Her fins både rekke-ekstremister og folk med Gynt'ske holdninger til rekkene sine. Hellig eller ikke, metoden til Schönberg og gjengen hans ble utviklet som en logisk videreføring av en utvikling som gikk mot et totalt absurd tonalitetsprinsipp i kunstmusikken. 12-tone musikken ble brukt på en måte som slo beina under ethvert forsøk på å feste den resulterende musikken til tonale sentra, og i stedet fikk vi en fokus på rekkas struktur og valget av mulige avarter av denne.
N.B. Dette er nok et eksempel på at den filosofiske og estetiske holdningen til en gruppe komponister gis uttrykk gjennom en formalisme.
Det var vel få komponister i modernismen som ikke hadde et aktivt forhold til serialismen. Alle de ulike manifestasjoner det har fått gjør ordet ``serialisme'' til et generelt og litt betydningsløst begrep. Folk ble pasienter, venner slutta med det, og noen seiret vel syntes de. Grunnen til dette er kanskje alle de mulighetene som ligger i prinsippet. Hvis man ordner flere enn en musikalsk parameter etter rekke-prinsipper, blir det fort så mange mulige valg mellom ulike permutasjoner at komponisten raskt må inn på banen med subjektive valg igjen. F.eks. hvis man bare ordner note-klasse og rytme etter hver sin rekke og anvender de normale variasjonene på disse, for så å kombinere note-rekkene og rytme-rekkene, har man plutselig (expt (* 12 4) 2) mulige kombinasjoner av rekker å velge utfra. I følge kombinatorisk analyse blir antall mulige permutasjoner av en gruppe med 12 elementer visstnok ca. 480 millioner! I praksis blir man stående å velge blant dette enorme antall muligheter for å avgjøre organiseringen av et musikkverk.
Cage påsto at dette valget burde avgjøres av tilfeldigheter , mens folk som Boulez ofte har framhevet komponistens ansvar i dette tilfellet. Andre, som Milton Babbitt , som tilsynelatende er en ultra-rekkist, bruker dem hemningsløst, men har kanskje ikke helt klart å forholde seg til det at man faktisk foretar avgjørende estetiske valg når man velger en bestemt del-mengde fra alle mulige rekker. (Fyr løs)