Rene serielle komposisjoner i Babbitt-land er enkelt i Common Music, f.eks. kan item-stream-generatoren series brukes til å generere rekker og deres varianter direkte. Disse rekkene kan selvsagt anvendes på hvilke som helst parametre. Babbitts komposisjon Semi-Simple Variations er et eksempel på en, for Babbitt, typisk måte å organisere et musikk-stykke på. Verket baserer seg på en 12-tone rekke som blir presentert øverst i høyre hånd i starten av stykket.
Figure 4.8: Semi-Simple Variations --- utgangsrekke
(read-items (series 10 6 11 8 7 9 3 1 2 5 0 4 from 'c4 returning note))
(AS4 FS4 B4 GS4 G4 A4 DS4 CS4 D4 F4 C4 E4)
Hvis vi kikker litt nærmere på rekka ser vi at den siste heksakorden er en transponert, retrograd versjon av den første heksakorden.
(read-items (series 4 0 5 2 1 3 from (notes fs4 c4) forming (items p r) returning note) 12)(AS4 FS4 B4 GS4 G4 A4 DS4 CS4 D4 F4 C4 E4)
I tillegg utleder han noen rekker som er basert på manipulasjoner av 4 ``trikorder'' henta fra denne heksakorden:
Figure 4.9: Semi-Simple Variations --- 4 trikorder
Hver av disse genererer et derivert sett:
(series 4 0 5 from (notes b3 gf4 c5 f) forming (items p ri i r))
(series 0 5 2 from (notes df4 bf e5 g) forming (items p i ri r))
(series 5 2 1 from (notes b c gf f5) forming (items ri p r i))
(series 2 1 3 from (notes d a ef5 af) forming (items r i ri p))
Figure 4.10: Semi-Simple Variations --- deriverte rekker
En femte rekke er derivert fra to av trikordene ovenfor (ii og iii):
Han har tatt de 3 siste og de 3 første elementene fra C og transponert ned et trinn, samt de 6 midterste elementene fra B og transponert de første 3 opp 9 trinn og de neste 3 ned 3 trinn. Dette kan like greit gjøres i editoren:
copy c[10:12],b[4:9],c[1:3] paste top-level e transpose e note -1 transpose e[4:6] note 9 transpose e[7:9] note -3
Figure 4.11: Semi-Simple Variations --- 5.rekke
Til slutt lager han enda en rekke ved å bytte om på rekkefølgen av de to opprinnelige heksakordene:
copy babbitt-orig paste top-level f move f[1:6]
Figure 4.12: Semi-Simple Variations --- 6.rekke
Han har nå en haug materiale som han benytter i det videre arbeidet.
Det er all mulig grunn til å være kritisk når man vurderer et sånt arbeide. Noen framhever serialismen , og særlig den integrerte serialismen, som en mulighet til unngå begrensninger av egne subjektive føringer, og da særlig i startfasen av et arbeid. Man lager seg ganske enkelt et program som genererer verdier for alle parametre i stykket, men foretar allikevel et valg blant alle de millioner muligheter som er tilgjengelig.
Og, kanskje viktigere, man velger noen spesielle ``håndtak'' til å snu og vende på tingene. De samme tonerekkene fra Babbitt som ble formulert ved hjelp av (series... funksjonen i CM, kunne vi nådd fram til ad en haug andre veier. Tildels også lettere i den enkelte rekkes tilfelle. Poenget er imidlertid, at med den spesielle måten vi formulerte strømmene på her fikk vi lett kontroll over versjonen av rekka (p, i, r, ri) og offset (from (notes b3 gf4 c5 f)). Det gjør at den representasjonen vi brukte kan sies både å gå i hop med det estetiske innholdet i musikken, samt at de ulike rekkene alle er utledet ved hjelp av det samme formelle apparatet. Som datamusikere bør vi være opptatt av om den måten vi arbeider på henger sammen med det vi syns resultatet av arbeidet står for.